zondag 10 juni 2012

Locken

Ik volgde de lock-workshop bij Nottet in Den Haag waar ik ook de machine heb gekocht. Ze hebben een eigen reperatiewerkplaats en dat is makkelijk als er iets kapot gaat. Niet dat ik dat verwacht bij een Bernina... Ze hebben trouwens ook allerlei mooie tweedehands machines.





Om verschillende soorten elastiek te bevestigen, voor bijvoorbeeld badkleding




Je kan er een rimpelstofrand mee maken, of direct in 1 keer met rimpel locken




Voor dik en dun koord, bijvoorbeeld looddraad voor in gordijnen, visdraad voor een stevige rolzoom, of speciaal pareldraad om pareltjes mee vast te zetten




voor bijvoorbeeld gordijnen, maar je kan er ook randen van kleding mee afwerken




om zelf paspelband mee te maken, of om een paspel tussen stof te bevestigen 
N.B.: je kan er niet makkelijk mee rondnaaien, dus voor rechte stukken... 


Verder leerde ik nog rimpelrandjes langs tricotstof maken en netjes af te kanten.
Dat doe je door eerst een stukje de verkeerde kant op te gaan, je werkstuk te keren en daarna terug te naaien. Zo krijg je niet de bekende lockgaren stukken aan het einde en begin.

Nou, ben ik eigenlijk helemaal niet van het kleding maken, meer van de tassen, maar na zo'n cursus gaat het toch kriebelen om eens zelf een t-shirt te maken...

---

I followed a lock-course at Nottet in the Hague. That's where I bought the machine, they have their own repairshop which is handy when a sewing machine gets broken.

Above you see the different feet and their usage. First for rubberband, second for wrinkling, third and fourth for string and cord, fifth for a "blind rim" and sixth for piping.

I'm normally not into making clothes, more into making bags... but after this workshop I'm thinking of maybe making my own t-shirt....

3 opmerkingen:

  1. Ik krijg altijd de kriebels als ik dit soort berichtjes lees. Dit wil ik ook kunnen. Snel iets heel leuks maken, gewoon door te weten welk voetje en welke manier. Het is dat het niet naast de deur is, maar anders zou zoiets echt iets voor mij zijn.
    Voorlopig moet ik eerst maar eens een plekje zoeken voor mijn machines...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hahaha, ik ben toch zo'n ontzettende nerd... maar ik vreet dit soort berichten! Onwijs interessant. Ik heb voor het eerste een locker gebruikt tijdens Van Katoen... en tsja, nu wil ik er natuurlijk ook één ;-) Als ik er ook een koop ga ik ook zeker een cursus volgen!!
    Groetjes, Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oei dit klinkt gaaf!!! Ik MOET echt eens het boekje van mijn lockmachine nakijken. Helaas zat er geen workshop bij de aanschaf en verder ben ik meestal wel van het zelf uitproberen (heb ik bij de naaimachine ook gedaan).

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je een reactie achter wilt laten! Ik lees alles en ben nieuwsgierig naar je commentaar en mening.

Thanks for leaving a comment! I read everything and like to know your comments and opinions.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...